Het gemeentebestuur van Lanaken wenst te
reageren op het artikel dat N-VA Lanaken op 14 augustus de wereld in stuurde.
In dit artikel stelt N-VA Lanaken dat het gemeentebestuur haar
verantwoordelijkheid moet opnemen om de veiligheid van recreatiedomein De
Krieckaert te waarborgen, dat het domein niet voldoet aan de voorschriften
omtrent brandveiligheid en dat bewoners nergens terecht kunnen met hun vragen
en opmerkingen.
DADING
Om uit de aanslepende
juridische impasse te komen werd door de gemeenteraad van 23 februari een
dadingsovereenkomst over de achterstallige betalingen goedgekeurd met de
familie Bijnens, uitbaters van De Krieckaert. Deze dadingsovereenkomst werd op
de gemeenteraad zonder enkele tegenstem goedgekeurd en zorgde ervoor dat de
openstaande schuld aan het gemeentebestuur van 565.000 euro werd teruggebracht
naar 377.141,99 euro. Dit bedrag diende uiterlijk voor 24 mei te worden
betaald. Bij het verstrijken van deze betalingstermijn mocht het
gemeentebestuur geen betaling ontvangen. Ook al werd een schuld van 188.000
euro kwijtgescholden. Nochtans heeft de familie Bijnens deze
dadingsovereenkomst in volle vrijheid en onder toeziend oog van haar raadsman ondertekend.
Aangezien de familie Bijnens de verplichting tot betaling niet nakwam heeft het
gemeentebestuur op 4 juni het contract met de uitbaters moeten verbreken.
BRANDVEILIGHEID
In afwachting van de verkoop
van het domein dat zal plaatsvinden begin 2016 baat de gemeente het domein
voorlopig uit. Volgens N-VA Lanaken voldoet het domein sindsdien niet aan de
voorschriften omtrent brandveiligheid. Burgemeester Marino Keulen: “Met deze
opmerking maakt N-VA Lanaken het proces van de familie Bijnens omdat het net
het gemeentebestuur is die de nalatigheid van de vorige uitbater aan het
opkuisen is. Op onze vraag werd er op 15 juli een brandcontrole door de
brandweerzone Oost-Limburg uitgevoerd volgens de normen die gelden voor
toeristische logies. Uit het verslag blijkt dat er totaal geen onveilige
situatie is omtrent brandveiligheid. Enkele kleinere punten moeten door de
nalatigheid van de vorige uitbater opgelost worden. Het gemeentebestuur zorgt
er op dit moment samen met de brandweer en de gemeentelijke technische dienst
voor dat deze punten in orde gebracht worden.”
PERMANENTIE
“Er wordt het bestuur verweten
dat er geen service is naar de bewoners toe en dat bewoners niet 24u/24u ergens
terecht kunnen” vervolgt burgemeester Marino Keulen. “Vandaag de dag is er geen
verschil met de vorige uitbater, deze woonde ook niet op het domein. Volgens
het logiesdecreet moet de gemeente als tijdelijke exploitant bereikbaar zijn.
Aan de receptie werd in de loop van juli een bord geplaatst met vermelding van
alle nuttige telefoonnummers waar de chaletbewoners terecht kunnen. We proberen
de bewoners zo goed mogelijk te informeren. De infoavond voor bewoners op 24
juni jongstleden kon trouwens ook op veel belangstelling rekenen.”
ONGEWENSTE BEZOEKERS
Om ongewenste bezoekers op het
domein te vermijden is de slagboom in werking gesteld zodat het domein niet
vrij toegankelijk is. Alleen chaletbewoners kunnen bij de gemeente terecht om
toegangsbadges te bekomen. In tegenstelling tot de vorige eigenaar onderhoudt
het gemeentebestuur het domein waarbij opdracht is gegeven aan een firma voor
het groenonderhoud. Dit onderhoud heeft ondertussen reeds twee keer
plaatsgevonden. Tenslotte heeft het gemeentebestuur moeten vaststellen dat de
familie Bijnens pony’s en hangbuikzwijnen heeft achter gelaten op het domein.
Deze dieren breken geregeld uit wat een gevaar betekent voor de openbare
veiligheid. Tevens zijn er klachten over verwaarlozing van deze dieren gemeld
aan het gemeentebestuur. Het bestuur heeft opdracht gegeven aan de familie
Bijnens om uiterlijk aanstaande vrijdag voor een nieuw onderkomen voor deze
dieren te zorgen.
TOEKOMST
Verder heeft het
gemeentebestuur geen behoefte om het domein te blijven exploiteren.
Burgemeester Marino Keulen: “Onze inwoners mogen gerust zijn. De Krieckaert zal
een plek blijven waar de mensen van Gellik en ver daarbuiten kunnen blijven
ontspannen en vertoeven. Het gemeentebestuur gaat op zoek naar een nieuwe
uitbater en zal daarvoor begin 2016 de procedure in gang zetten.”
Bewoners kunnen met vragen
of opmerkingen tijdens kantooruren terecht bij het gemeentebestuur.
Contactpersoon: Johan Kusters op johan.kusters@lanaken.be of 089 739 822.
Bekijk hier een overzicht van de reeds ondernomen acties